Harco van Uden
Harco is de oprichter en CEO van ITG Companies (International Travel Group), een reisorganisatie gespecialiseerd in exclusieve maatwerkreizen. Hij begon zijn carrière in de reclamewereld, maar ontwikkelde een passie voor reizen tijdens een stage in Zimbabwe, waar hij kanosafari's organiseerde op de Zambezi-rivier. Deze ervaring leidde tot de oprichting van zijn eerste reisbedrijf in 1998, dat later uitgroeide tot ExperienceTravel, het vlaggenschip van ITG Companies.
Onder zijn leiding is ITG Companies uitgegroeid tot een groep van gespecialiseerde reismerken, waaronder ExperienceTravel, Silverjet Vakanties en Thika Travel. Deze merken richten zich op het hogere segment van de markt en bieden reizen aan naar meer dan 120 bestemmingen wereldwijd.
Met name met de overname van Silverjet Vakanties eind 2023 wist Van Uden de omzet van zijn bedrijf in één klap te verdubbelen naar 60 miljoen euro. Oprichter Rob Bremer van Silverjet droeg na meer dan 25 jaar het stokje over aan ExperienceTravel. Deze overname wordt gezien als een strategische zet om de positie van ITG Companies in het luxe reissegment in Nederland en België te versterken.
Van Uden staat bekend om zijn focus op duurzame en innovatieve reisoplossingen. Tijdens de coronapandemie lanceerde hij de ReisVoucherCadeauShop, waarmee klanten hun SGR-reisvouchers konden inwisselen voor producten bij geselecteerde bedrijven. Daarnaast richtte hij de Experience Earth Foundation op, die zich inzet voor natuurbehoud, cultuurbehoud, lokale werkgelegenheid, armoedebestrijding, verbinding, persoonlijk geluk en klimaatinnovaties.
Zijn motto is: "Kijk altijd naar wat er wél kan in plaats van wat er niet kan." Hij is trots op het feit dat ITG Companies tijdens de coronacrisis geen medewerkers hoefde te ontslaan, ondanks een omzetdaling van 85% in 2020