Ga direct naar de inhoud.

Nieuws

30% bedrijfsverkopen niet gepland

Ruim dertig procent van de bedrijfsverkopen in Nederland is niet gepland.  Een onverwacht bod, een conflict tussen de aandeelhouders en ziekte of overlijden van de ondernemer zijn de meest voorkomende redenen.

Dit is een van de uitkomsten van de Brookz Overname Barometer, het periodieke onderzoek van overnameplatform Brookz, naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 192 fusie- & overname-advieskantoren (ca. 800 adviseurs) die samen meer dan 90 procent van de MKB-overnamemarkt vertegenwoordigen (bedrijven met een omzet tussen de 0,5 en 25 miljoen euro).

Op stel en sprong
Uit verschillende onderzoeken is bekend dat een geplande bedrijfsverkoop substantieel meer oplevert dan een niet geplande verkoop. Ondanks dit gegeven blijkt dat een op de drie bedrijfsverkopen niet is gepland, waarbij het bedrijf vaak ‘op stel en sprong’ wordt verkocht. In de meeste gevallen gaat het om een onverwacht bod (32%), maar vaak liggen er ook negatieve oorzaken aan de verkoop ten grondslag zoals een conflict tussen de aandeelhouders (21%), ziekte of overlijden van de ondernemer (17%) of acute liquiditeitsproblemen (11%). Het gaat in deze gevallen om een bedrijfsverkoop die een ondernemer ‘overkomt’ en waar niet op is geanticipeerd met een doordacht exit-plan. Bij de redenen voor een geplande bedrijfsverkoop gaat het om de wens om te cashen (24%), de wens om te stoppen met werken (21%), het ontbreken van een geschikte opvolger (20%) en de behoefte aan een nieuwe uitdaging (14%).   

Niet gewenst
Volgens Floyd Plettenberg, partner bij Brookz en verantwoordelijk voor de Overname Barometer, is een niet geplande bedrijfsverkoop in principe altijd ongewenst: ‘Negatieve aanleidingen als een aandeelhoudersconflict, ziekte of problemen in de privé-situatie zijn moeilijk te regisseren. Toch kun je daarover wel iets vast leggen in een aandeelhoudersovereenkomst. Maar ook bij een positieve aanleiding zoals een onverwacht aantrekkelijk bod, is het beter om van tevoren al te hebben nagedacht over een eventuele bedrijfsverkoop. We zien regelmatig dat een ondernemer te snel ingaat op zo’n bod. Dan wordt er een exclusief onderhandelingstraject opgestart, terwijl er wellicht nog wel interessantere kopers te vinden zijn.’ 

Lees meer »

Vrouwen mijden overnames

In de afgelopen tien jaar was bij slechts 6% van alle bedrijfsovernames een vrouw betrokken. Een lagere risicobereidheid en een meer realistische inschatting van kansen zijn de belangrijkste redenen. 

Lees meer »

Ondernemer overschat waarde bedrijf

Vier van de tien ondernemers schatten de verkoopwaarde van hun bedrijf veel te hoog in. Gemiddeld denken die ondernemers 30% meer voor hun bedrijf te krijgen dan de reële marktwaarde, een prijs die ‘fair’ is voor zowel koper als verkoper.

Dit is een van de opmerkelijke uitkomsten van de Brookz Overname Barometer, het halfjaarlijkse onderzoek van overnameplatform Brookz, naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 178 fusie- & overname-advieskantoren (ca. 700 adviseurs) die samen meer dan 90 procent van de MKB-overnamemarkt vertegenwoordigen (bedrijven met een omzet tussen de 1 en 30 miljoen euro).

 

Lees meer »

Ondernemer verkoopt steeds jonger

De gemiddelde leeftijd waarop ondernemers hun bedrijf verkopen is de afgelopen tien jaar significant gedaald. De meest voorkomende leeftijd van verkopende ondernemers ligt momenteel op 55 jaar. In 2005 was dat nog 60 jaar.

Dit is een van de uitkomsten van de Brookz Overname Barometer, het periodieke onderzoek van overnameplatform Brookz, naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 128 fusie- & overname-advieskantoren (ca. 500 adviseurs) die samen meer dan 80 procent van de MKB-overnamemarkt vertegenwoordigen (bedrijven met een omzet tussen de 1 tot 30 miljoen euro).

Lees meer »

Overnamemarkt op stoom

Meer transacties, een grotere orderportefeuille en een positieve outlook voor de rest van 2015. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de Brookz Overname Barometer, het periodieke onderzoek van overnameplatform Brookz, naar cijfers en trends in de overnamemarkt.

Het onderzoek vond plaats onder 122 fusie- & overname advieskantoren (460 adviseurs) die samen meer dan 75 procent van de MKB-overnamemarkt vertegenwoordigen (bedrijven met een omzet tussen de 0,5 tot 25 miljoen euro).

 

Lees meer »